۲۲ اسفند ۱۳۹۲، ۱۲:۰۷

عباس نژاد خبر داد؛

تنش آبی در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه/ افزوده شدن بر ابعاد ریزگردهای نمکی

تنش آبی در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه/ افزوده شدن بر ابعاد ریزگردهای نمکی

ارومیه – خبرگزاری مهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: ما در حال حاضر با تنش آبی در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه مواجه هستیم که در صورت عدم توجه، این امر به بحران آبی تبدیل می شود.

 به گزارش خبرنگار مهر، حسن عباس نژاد عصر چهارشنبه در جلسه اعضای استانی شورای منطقه ای مدیریتی حوضه آبخیز دریاچه ارومیه با ابراز تاسف از وضعیت به وجود آمده در خصوص دریاچه ارومیه افزود:ریزگردهای نمکی، شنهای روان و شوری آبهای زیرزمینی مهمترین عواقب خشکی دریاچه ارومیه هستند.

وی اظهارداشت: در حال حاضر در برخی از روزهای سال، این پدید ها در مناطقی از سواحل دریاچه ارومیه مشاهده شده که در صورت بی توجهی هر روزی که می گذرد بر ابعاد آن افزوده خواهد شد.

عباس نژاد با بیان اینکه یکی از مهمترین موارد در بهبود شرایط دریاچه ارومیه، مدیریت منابع آب و اقتصادی کردن کشاورزی در این حوضه است ادامه داد: علاوه بر آن، نوع کشت و میزان کشت در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه نیز باید توسط نهادهای مرتبط مشخص شود وگرنه نمی توان تاثیر زیادی روی دریاچه ارومیه در راستای بهبود وضعیت گذاشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در خصوص تراز اکولوژیکی دریاچه ارومیه در زمان حاضر گفت: ارتفاع این دریاچه در حال حاضر1270.65متر است که 40 سانتی متر کمتر از زمان مشابه سال گذشته است.

وی افزود: در حال حاضر تنها یک رودخانه به نام رودخانه مهاباد به دریاچه ارومیه وصل شده و آب مازاد دیگر رودخانه ها راهی به دریاچه ندارند.

میزان بارش در آذربایجان غربی در سال آبی جاری 15 درصد کمتر از میانگین بلند مدت است

مدیرکل هواشناسی آذربایجان غربی گفت: میزان بارش در این استان در سال آبی جاری 16 درصد کمتر از میانگین بلند مدت است.

فرخ مطلبی فر نیز در این نشست  افزود: امسال به طور مانیگن 186 میلی متر بارندگی در آذربایجان غربی روی داده که 15 درصد نسبت به میانگین دراز مدت و 30 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش دارد.

وی اظهار داشت: در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز امسال 181 میلی متری بارندگی داشتیم که 25 درصد از سال آبی گذشته و 10 درصد از میانگین دراز مدت کمتر است.

مطلبی فر با اشاره به بارش های بسیار خوب چند روز گذشته در استان گفت: در این روزها در شهرستانهای پیرانشهر و سردشت حدود 40 میلی متر بارش داشتیم.

وی از تشکیل سامانه کم فشار در روی دریای مدیترانه خبر داد و افزود: امیدواریم با پیشروی این سامانه در هفته آینده شاهد بارش های خوب در استان باشیم.

کد خبر 2255454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha